اضغط على الصورة لعرض أكبر.  الإسم: images.jpg  مشاهدات: 1  الحجم: 10.0 كيلوبايت  الهوية: 184278
مصور الحرب المجري روبرت كابا
Robert Capa

روبرت كابا (من مواليد إندري إرني فريدمان؛ [1] 22 أكتوبر 1913 – 25 مايو 1954) كان مصورًا حربيًا مجريًا أمريكيًا ومصورًا صحفيًا. يعتبره البعض أعظم مصور القتال والمغامرة في التاريخ.
Robert Capa (born Endre Ernő Friedmann;[1] October 22, 1913 – May 25, 1954) was a Hungarian–American war photographer and photojournalist. He is considered by some to be the greatest combat and adventure photographer in history

اضغط على الصورة لعرض أكبر.  الإسم: Capa-self-portrait-photograph.jpg  مشاهدات: 1  الحجم: 34.2 كيلوبايت  الهوية: 184279
فر فريدمان من القمع السياسي في المجر عندما كان مراهقا، وانتقل إلى برلين، حيث التحق بالجامعة. شهد صعود هتلر، مما دفعه للانتقال إلى باريس، حيث التقى بشريكته المهنية جيردا تارو وبدأ العمل معها، وبدأا في نشر أعمالهما بشكل منفصل. قام بعد ذلك بتغطية خمس حروب: الحرب الأهلية الإسبانية، والحرب الصينية اليابانية الثانية، والحرب العالمية الثانية عبر أوروبا، والحرب العربية الإسرائيلية عام 1948، وحرب الهند الصينية الأولى، ونشرت صوره في المجلات والصحف الكبرى.

خلال حياته المهنية، خاطر بحياته عدة مرات، وكان الأكثر دراماتيكية هو المصور المدني الوحيد الذي هبط على شاطئ أوماها في يوم الإنزال. قام بتوثيق مسار الحرب العالمية الثانية في لندن وشمال أفريقيا وإيطاليا وتحرير باريس. وكان من بين أصدقائه وزملائه إرنست همنغواي وإيروين شو وجون شتاينبك والمخرج جون هيوستن.

في عام 1947، لعمله في تسجيل الحرب العالمية الثانية بالصور، الولايات المتحدة. منح الجنرال دوايت دي أيزنهاور كاب وسام الحرية. في نفس العام، شارك كابا في تأسيس شركة Magnum Photos في باريس. كانت المنظمة أول وكالة تعاونية للمصورين المستقلين في جميع أنحاء العالم. أصدرت المجر طابعًا وعملة ذهبية تكريمًا له.

قُتل عندما داس على لغم أرضي في فيتنام.
Friedman had fled political repression in Hungary when he was a teenager, moving to Berlin, where he enrolled in college. He witnessed the rise of Hitler, which led him to move to Paris, where he met and began to work with his professional partner Gerda Taro, and they began to publish their work separately. He subsequently covered five wars: the Spanish Civil War, the Second Sino-Japanese WarWorld War II across Europe, the 1948 Arab–Israeli War, and the First Indochina War, with his photos published in major magazines and newspapers.[3]

During his career he risked his life numerous times, most dramatically as the only civilian photographer landing on Omaha Beach on D-Day. He documented the course of World War II in London, North Africa, Italy, and the liberation of Paris. His friends and colleagues included Ernest HemingwayIrwin ShawJohn Steinbeck and director John Huston.

In 1947, for his work recording World War II in pictures, U.S. general Dwight D. Eisenhower awarded Capa the Medal of Freedom. That same year, Capa co-founded Magnum Photos in Paris. The organization was the first cooperative agency for worldwide freelance photographers. Hungary has issued a stamp and a gold coin in his honor.

He was killed when he stepped on a landmine in Vietnam

وُلد كابا إندري إرني فريدمان لعائلة جوليا اليهودية (نيي بيركوفيتس) وديزسو فريدمان في بودابست، النمسا-المجر، في 22 أكتوبر 1913. كانت والدته، جوليانا هنريتا بيركوفيتس، من مواليد ناجيكابوس (الآن فيكي كابوساني، سلوفاكيا) وجاء ديزسو فريدمان من قرية ترانسلفانيا في تشوكسا (الآن سيوسيا، رومانيا). في سن الثامنة عشرة، اتُهم بالتعاطف المزعوم مع الشيوعية وأُجبر على الفرار من المجر.[4]: 154

انتقل إلى برلين، حيث التحق بجامعة برلين حيث عمل بدوام جزئي كمساعد في غرفة مظلمة للحصول على الدخل، ثم أصبح مصورًا فوتوغرافيًا لدى وكالة التصوير الألمانية ديفوت. وصل الحزب إلى السلطة، مما جعل كابا، وهو يهودي، يقرر مغادرة ألمانيا والانتقال إلى باريس
Capa was born Endre Ernő Friedmann to the Jewish family of Júlia (née Berkovits) and Dezső Friedmann in BudapestAustria-Hungary, on October 22, 1913.[2] His mother, Julianna Henrietta Berkovits was a native of Nagykapos (now Veľké Kapušany, Slovakia) and Dezső Friedmann came from the Transylvanian village of Csucsa (now Ciucea, Romania).[2] At the age of 18, he was accused of alleged communist sympathies and was forced to flee Hungary.[4]: 154 

He moved to Berlin, where he enrolled at Berlin University where he worked part-time as a darkroom assistant for income and then became a staff photographer for the German photographic agency, Dephot.[4]: 154  It was during that period that the Nazi Party came into power, which made Capa, a Jew, decide to leave Germany and move to Paris

أول صورة منشورة لكابا كانت لليون تروتسكي وهو يلقي خطابًا في كوبنهاجن حول “معنى الثورة الروسية” في عام 1932.[5]

وبعد انتقاله إلى باريس، انخرط بشكل احترافي مع جيرتا بوهوريل، التي عُرفت فيما بعد باسم جيردا تارو،[6] وهي مصورة فوتوغرافية ألمانية يهودية انتقلت إلى باريس للأسباب نفسها التي انتقل إليها.[4]: 154  قرر الاثنان عملت تحت الاسم المستعار كابا في هذا الوقت، وساهمت في الكثير من الأعمال المبكرة. ومع ذلك، قام الاثنان لاحقًا بفصل الأسماء المستعارة، وسرعان ما قامت Pohorylle بإنشاء الاسم المستعار الخاص بها “Gerda Taro”، وبدأت في نشر أعمالهما بشكل مستقل. طور كابا وتارو علاقة رومانسية إلى جانب علاقتهما المهنية. عرض كابا العرض ورفض تارو، لكنهما واصلا مشاركتهما. كما شارك أيضًا غرفة مظلمة مع المصور الفرنسي هنري كارتييه بريسون، والذي شارك معه لاحقًا في تأسيس تعاونية Magnum Photos.

Capa’s first published photograph was of Leon Trotsky making a speech in Copenhagen on “The Meaning of the Russian Revolution” in 1932.[5]

After moving to Paris, he became professionally involved with Gerta Pohorylle, later known as Gerda Taro,[6] a German-Jewish photographer who had moved to Paris for the same reasons he did.[4]: 154  The two of them decided to work under the alias Capa at this time, and she contributed to much of the early work. However, the two of them later separated aliases, with Pohorylle quickly creating her own alias ‘Gerda Taro’, and began publishing their work independently. Capa and Taro developed a romantic relationship alongside their professional one. Capa proposed and Taro refused, but they continued their involvement. He also shared a darkroom with French photographer Henri Cartier-Bresson, with whom he would later co-found the Magnum Photos cooperative

من عام 1936 إلى عام 1939، عمل كابا في إسبانيا، حيث قام بتصوير الحرب الأهلية الإسبانية، جنبًا إلى جنب مع تارو وديفيد سيمور.

خلال تلك الحرب، التقط كابا الصورة التي تسمى الآن “الجندي الساقط” (1936)، والتي يُزعم أنها تظهر مقتل جندي جمهوري. نُشرت الصورة في مجلات في فرنسا ثم في مجلة Life and Picture Post.[9] تم التشكيك في صحة الصورة لاحقًا، مع وجود أدلة تتضمن صورًا أخرى من مكان الحادث تشير إلى أنها كانت مفبركة.[أ] وصفت مجلة Picture Post، وهي مجلة رائدة في مجال التصوير الصحفي نشرت في المملكة المتحدة، ذات مرة كابا البالغ من العمر خمسة وعشرين عامًا بأنه ” أعظم مصور حربي في العالم.”[4]: 155

في العام التالي، في عام 1937، توفيت تارو عندما اصطدمت السيارة التي كانت تستقلها (واقفة على ما يبدو على مسند القدم) بدبابة خارجة عن السيطرة. لقد كانت عائدة من مهمة تصوير فوتوغرافي تغطي معركة برونيتي.

رافق كابا الصحفي والمؤلف آنذاك إرنست همنغواي لتصوير الحرب، والتي وصفها همنغواي لاحقًا في روايته لمن تقرع الأجراس (1940). نشرت مجلة لايف مقالاً عن همنغواي والفترة التي قضاها في إسبانيا، بالإضافة إلى العديد من الصور التي التقطها كابا.

في ديسمبر 2007، تم اكتشاف ثلاثة صناديق مملوءة بلفائف من الأفلام، تحتوي على 4500 صورة سلبية مقاس 35 ملم للحرب الأهلية الإسبانية لكابا وتارو وتشيم (ديفيد سيمور)، والتي كانت تعتبر مفقودة منذ عام 1939، في المكسيك. 15] [16] [17] [18] وفي عام 2011، أخرجت تريشا زيف فيلمًا عن تلك الصور بعنوان “الحقيبة المكسيكية”.
From 1936 to 1939, Capa worked in Spain, photographing the Spanish Civil War, along with Taro and David Seymour.[8]

It was during that war that Capa took the photo now called The Falling Soldier (1936), purported to show the death of a Republican soldier. The photo was published in magazines in France and then by Life and Picture Post.[9] The authenticity of the photo was later questioned, with evidence including other photos from the scene suggesting it was staged.[a] Picture Post, a pioneering photojournalism magazine published in the United Kingdom, had once described then twenty-five year old Capa as “the greatest war photographer in the world.”[4]: 155 

The next year, in 1937, Taro died when the motor vehicle on which she was traveling (apparently standing on the footboard) collided with an out-of-control tank. She had been returning from a photographic assignment covering the Battle of Brunete.[4]

Capa accompanied then-journalist and author Ernest Hemingway to photograph the war, which Hemingway would later describe in his novel, For Whom the Bell Tolls (1940).[12] Life magazine published an article about Hemingway and his time in Spain, along with numerous photos by Capa.[13]

In December 2007, three boxes filled with rolls of film, containing 4,500 35mm negatives of the Spanish Civil War by Capa, Taro, and Chim (David Seymour), which had been considered lost since 1939, were discovered in Mexico.[14][15][16][17][18] In 2011, Trisha Ziff directed a film about those images, entitled The Mexican Suitcase.

كل ما يمكنك فعله هو مساعدة الأفراد المحاصرين في الحرب، ومحاولة رفع معنوياتهم للحظة، وربما مغازلتهم قليلاً، وإضحاكهم؛ … ويمكنك تصويرهم، لإخبارهم أن هناك من يهتم.

روبرت كابا

All you could do was to help individuals caught up in war, try to raise their spirits for a moment, perhaps flirt a little, make them laugh; … and you could photograph them, to let them know that somebody cared.

Robert Capa

من almooftah

اترك تعليقاً